De Buit
AVROTROS De Buit
De Buit
Rechercheteam De Buit

In De Buit plegen tien normaal gesproken gezagsgetrouwe burgers de overval van hun leven en maken 80.000 euro buit. De buit wordt eerlijk verdeeld, iedereen krijgt 8.000 euro en moet dit twee weken uit handen van een opsporingsteam houden. Iedere ‘crimineel’ is verantwoordelijk voor zijn eigen deel van de buit.

Ontmoeting
De ‘criminelen’ ontmoeten elkaar op een geheime locatie. Daar horen ze waar en wanneer ze de roof gaan plegen. De ‘criminelen’ maken samen een plan van aanpak. Ze moeten als ‘’bende’’ samenwerken bij de roof en iedereen moet een taak hebben. Van elk duo moet een ‘crimineel’ een actieve rol hebben tijdens de roof.

Operationeel gebied
De ‘criminelen’ en rechercheurs spelen het spel alleen binnen een bepaald gebied ook wel het operationeel gebied genoemd. Het geld moet in het operationeel gebied blijven, tenzij de ‘crimineel’ het geld, voor één van de opdrachten, wil uitgeven. Daarvoor mogen zij ook naar het nabijgelegen Oisterwijk gaan.

Samenwerken
Het duo moet samenwerken om hun delen van het geld te verbergen en te verplaatsen. Dit moeten de duo’s altijd samendoen. Belangrijk is dat beide delen van de buit op een andere plek worden verstopt. Telkens als ‘de crimineel’ de buit verplaatst, moet dat op een andere manier worden gedaan.

Verplichte uitgaven
Iedere ‘crimineel’ moet een totaalbedrag van 1.500 euro van zijn of haar deel van de buit uitgeven. Het geld mag alleen cash worden uitgegeven. Van het totaalbedrag moet 1.000 euro worden uitgegeven in een winkel en 500 euro aan een goed doel in Helvoirt. Het winkelbedrag moet in één keer of in één winkel worden uitgegeven binnen zeven dagen na de start van het spel. De donatie, aan bijvoorbeeld een lokaal goed doel, moet in cash worden gedaan.

Dwaalspoor creëren
De duo’s krijgen hulp van handlangers die hen helpen bij hun criminele daad. Daarnaast moet ieder duo iemand overhalen om hun alibi te zijn. Een alibi mag tevens een handlanger zijn. Binnen twee weken moeten ‘de criminelen’ minimaal één keer een dwaalspoor uitzetten, met behulp van een handlanger.

Aanhouding
Bij aanhouding wordt de ‘crimineel’ in (tijdelijke) hechtenis genomen. Aanhouding betekent niet dat de deelnemer uit het spel is. Een rechercheur houdt de deelnemer tot maximaal zes uur in hechtenis, mits de Officier van Justitie (OvJ) – een onafhankelijke strafrechtsdeskundige – toestemming geeft om de deelnemer langer in hechtenis te houden. In totaal mag een deelnemer twaalf uur in hechtenis zitten. Als de OvJ van mening is dat er niet voldoende bewijs tegen de ‘crimineel’ is, wordt hij of zij vrijgelaten en is het spel nog in volle gang.

Voorgeleid
De deelnemer ligt uit het spel als de rechercheurs voldoende bewijsmateriaal hebben gepresenteerd aan de OvJ. Als de OvJ vindt dat het rechercheteam voldoende bewijs heeft om een verdachte voor te geleiden, gaat het bewijs naar de rechter. Vanaf dat moment ligt de ‘crimineel’ uit het spel. Hierbij houdt de OvJ dezelfde regels aan als in het echte leven. Er hoeft geen bewijs te zijn dat de ‘crimineel’ bij de roof aanwezig was. Ook als het gaat om het witwassen van een deel van de buit, kan het game-over zijn, als daar maar voldoende bewijs voor is.

Het voorgeleiden van een ‘crimineel’ betekent overigens niet dat zijn of haar partner in crime ook uit het spel ligt.

Finale
Alle ‘criminelen’ die op de dag van de finale nog in het spel zijn, krijgen hun laatste opdracht te horen om hun buitgemaakte geldbedrag veilig te stellen.

Winnen
Een ‘crimineel’ heeft gewonnen als hij of zij gedurende het spel twee weken lang uit handen van het rechercheteam is gebleven, of de verhoren heeft weten te doorstaan. Ook moet hij of zij alle opdrachten hebben uitgevoerd. Wie dat allemaal lukt, mag zichzelf gelukkig prijzen en zijn of haar deel van de buit houden.

Deel deze pagina