‘Vermeer heeft veel oog voor detail. De broodmand op de voorgrond is zó mooi en zó gedetailleerd. Dat geldt ook voor de mand aan de muur. Elk stukje vlechtwerk staat erop.' In de serie De details bespreekt Lisa Wiersma het schilderij 'Het Melkmeisje' van kunstenaar Johannes Vermeer.

Deel in de schaduw

'De broodmand staat voor het grootste deel in de schaduw, alleen de rand staat in het licht, en een klein stukje binnenin. Maar ook het stuk dat in de schaduw ligt, is helemaal tot in detail geschilderd. Dat was vreselijk veel werk, maar als Vermeer dat niet had gedaan, zou de focus te veel op het melkmeisje liggen: dan was het te gericht, nu is de balans beter.'

Het-geheim-van-de-Meester-de-broodmand.jpg
Detail van de broodmand van 'Het Melkmeisje'
Het-geheim-van-de-Meester-de-broodmand.jpg

'Juist omdat de mand in de schaduw ligt, moet je de juiste kleuren en tonen volgen. Je moet het helemaal uitwerken, om te zorgen dat het weer wegvalt. Vermeer heeft dus heel veel werk besteed aan iets dat niet op moet vallen. Voor de kijker die iets langer voor  het schilderij staat, zal dat wél opvallen, maar je ziet het pas in tweede, derde of vierde instantie.’

Lisa Wiersma is kunstschilder en kunsthistoricus en maakt de reconstructies het tv-programma Het geheim van de Meester. 

Deel dit artikel