'Corneille ligt begraven in Frankrijk op hetzelfde kerkhof waar Vincent van Gogh ligt begraven. Je kunt dat belachelijk vinden of arrogant, maar Corneille is altijd een kind gebleven.' In de serie De details bespreekt Michel van de Laar het schilderij 'La couple à la maison' van Corneille.
'Als puber wil je ook begraven worden waar je jeugdheld ligt. Alle goede kunstenaars blijven kind en dat kun je goed zien aan dit schilderij. Het is een kindertekening. Het lijkt nergens op. Maar wat nergens op lijkt, is echt. Dit lijkt heel makkelijk, maar dat was het natuurlijk niet.
Kattenhaar in het vernis: een trauma
Toen ik het schilderij in het Stedelijk Museum zag, zag ik een haar in de verf zitten. Ik herkende dat direct als een kattenhaar. Ik heb een tijd schilderijen gerestaureerd in het huis van mijn twee tantes. Zij hadden drie katten. Soms zag ik, als ik na een week weer terugkwam, dat zo’n kattenhaar in mijn vers opgebrachte vernis was terechtgekomen. Dat is een trauma voor me, haha.
Alle goede kunstenaars hebben katten
Kindertekeningen
De kunst verstaan om kind te blijven, dat is een kwaliteit waardoor je als kunstenaar steeds goede kunst maakt. Karel Appel, zijn maatje maar ook concurrent, was iets gehaaider dan Corneille. Appel deed net alsof hij kind bleef. Corneille is meer bij zichzelf gebleven. Het is geen belediging of simpel trucje dat Corneille toepast, hij is daadwerkelijk geïnteresseerd hoe een kind een tekening maakt, hoe een kind kleuren gebruikt. En bovendien: alle goede kunstenaars hebben katten.’
Michel van de Laar is restaurator en in het team van Het Geheim van de Meester verantwoordelijk voor de veroudering van de reconstructies.