Heb je je wel eens afgevraagd wat er met de reconstructies gebeurt na de uitzending? Of wie de kunstwerken voor het programma uitkiest? Kunstenaar en Het geheim van de Meester-teamlid Jasper Krabbé geeft antwoord op de meest gestelde vragen van kijkers.
Wie kiest de schilderijen voor Het geheim van de Meester uit?
‘De producent, in samenwerking met de regisseur en Het geheim van de Meester-team. Als Charlotte en ik ons niet kunnen vinden in een schilderij is de kans klein dat het doorgaat. We hebben geen vetorecht, maar als ik niet echt enthousiast kan worden over het werk, dan kan ik het enthousiasme ook niet overbrengen. Hetzelfde geldt voor Charlotte. Zij moet het werk kunnen naschilderen. Als zij het niet voelt, wordt het niks.’
Hoe kiezen jullie de schilderijen voor het programma?
‘Naar aanleiding van de theatertour van Het geheim van de Meester kwamen er verzoeken, heel leuk. Sommige schilderijen laten zich wel goed lenen voor een reconstructie, maar er zit geen verhaal achter. We hadden bijvoorbeeld heel graag Jan Mankes willen doen, maar die man is heel jong gestorven. Mankes is Friesland nauwelijks uitgekomen, daar kun je geen programma van maken. Ja, je kunt een keer naar zijn geboortedorp en dat is het dan. We zoeken toch ook naar drama.’
Jij bent de verteller, dus het verhaal is extra belangrijk voor jou.
‘Zeker, al kun je ook verrast worden. Zelf had ik minder met Van Ruisdael, beetje Romantiek, Hollandse luchten, maar hoewel het buiten mijn smaak valt zie ik wel dat het heel mooi geschilderd is. Je moet echt verder kijken dan je eigen smaak. Je moet een beetje over je eigen tekortkomingen heen stappen en kijken wat goed is voor het programma. Als het alleen aan mij lag, zouden we alleen maar twintigste-eeuwers doen, haha.’
Wat gebeurt er met de reconstructies na de uitzending?
‘De schilderijen blijven eigendom van AVROTROS en de producent. Soms worden ze uitgeleend voor educatieve doeleinden, bijvoorbeeld als er een aanvraag komt van een school. Laatst was er een meisje dat een project had over Vincent van Gogh, dan mag de reconstructie een dag op de school hangen. Maar het zal nooit op de markt komen. Het wordt niet verkocht.’
Door een samenwerking tussen AVROTROS, POS VIDEO en Museum MORE zijn alle tweeëntwintig reconstructies uit drie seizoenen Het geheim van de Meester tot en met 10 juni 2019 te zien in een overzichtstentoonstelling in Museum MORE in Gorssel.
Kun je er wel een waarde aan hangen?
‘Nee het is niks waard, omdat we een bestaand werk namaken. Stel dat je er kwaad mee zou willen, dat kan niet eens, omdat het allemaal beroemde schilderijen zijn. Iedereen kent het origineel. Je ziet mij niet voor niets in elke aflevering naar buiten lopen met het schilderij onder mijn arm: niet verpakt, niet met zorg in bubbeltjesplastic ingepakt. Dat doen we om te laten zien dat het uiteindelijk niet om het object te doen is. Het object is niets waard.
Waar het om gaat, is dat je het origineel met andere ogen gaat bekijken. We willen mensen uitnodigen om naar het museum te gaan om het nog een keer te bekijken.’