Met zijn eerste grote liefde Fernande Olivier gaat Picasso veel op stap en wordt hij geraakt door de reizende straatartiesten, zoals te zien is aan zijn meer optimistische werk uit deze 'roze periode', de saltimbanques.
Weldoenster
Tijdens een romantische zomer met Fernande in de Spaanse bergplaats Gósol ontdekt hij het Iberische oranje, maar ook een abstractere -maskerachtige- manier van werken. Te zien in het maskerachtige portret dat hij van zijn weldoenster Gertrude Stein maakte. Dankzij haar aankopen en dankzij haar zaterdagse salon ontmoet Picasso diverse beroemde schrijvers en kunstenaars, waaronder Matisse die zijn vriend en concurrent zal worden.
Demoiselles d'Avignon
Picasso krijgt belangstelling voor Afrikaanse maskers en beelden. Deze komen vrijwel meteen terug in het schilderij 'Demoiselles d'Avignon', dat verwijst naar een straat in de Barcelonese hoerenbuurt en dat zo nieuw is dat hij het tien jaar lang niet tentoon durft te stellen. Het schilderij werd door Matisse uitgelachen. Zijn latere schildersmaatje Braque begreep het misschien het beste toen hij zei: 'Het is alsof je ons met je schilderijen touw wil laten eten en kersosine wil laten drinken.' Het werd een van de grootste meesterwerken ooit gemaakt en hangt op de belangrijkste plek in het belangrijkste museum ter wereld: Het MOMA in New York.