Spoiler alert! In Maestro nemen Simone Kleinsma, Bram Krikke, Henk Spaan, Plien van Bennekom, Eva Cleven, Pieter Jan Hagens en Sor het wekelijks tegen elkaar op in een muzikale afvalrace. Wie heeft de gouden baton van Maestro 2022 gewonnen en hoe gaat het nu met de kandidaten?

De Klassieken

Elke maandag hoorde je in De Klassieken één van de werken uit Maestro in z'n geheel en sprak presentator Ab Nieuwdorp met de afvaller van de week. De gesprekken met de afvallers én de winnaar luister je hier terug.

 Aflevering 7: Finale

De twee overgebleven finalisten, Simone Kleinsma & Sor, streden in de laatste aflevering van Maestro om de felbegeerde gouden baton van 2022. Wie trad er in de voetsporen van de eerdere winnaars van Maestro: Lucas Hamming, Lenette van Dongen, Spike, Leona Philippo en Maartje van de Wetering? Het Nederlandse publiek gaf dit jaar voor het eerst de doorslaggevende stem. Ab Nieuwdorp sprak de finalisten 'the day after' in de uitzending van De Klassieken.

                        LUISTER HET GESPREK MET SIMONE & SOR HIER TERUG

blockquote
De gouden baton ligt op mijn nachtkastje. Maar ik vind mijn gegraveerde houten baton minstens zo veel waard, want die heeft alles meegemaakt!"
Rapper Sor over zijn batons

Uiteindelijk was de doorslaggevende stem voor het Nederlandse publiek. Sor en Simone stonden bijna gelijk met respectievelijk 71 en 72 punten. De winnaar van Maestro kreeg 72% van de stemmen van het Nederlandse publiek & daarmee ook 72 punten.
Presentator Frits Sissing kwam met het verlossende woord: Sor wint de gouden baton van Maestro 2022! Hij kon het bijna niet geloven..., maar dirigeerde vol trots voor ons het eindstuk Stars and stripes forever van John Philip Sousa. 

Kijk nog eens het laatste dirigeermoment van Sor terug.

Aflevering 6: Halve finale

Tijdens de halve finale van Maestro kregen de overgebleven kandidaten, Plien, Simone en Sor, nog een extra uitdaging. Behalve het orkest dirigeren, moesten ze ook nog een koor leiden. Na het oefenen met het koor en het repeteren met het orkest, stonden de kandidaten weer op de bok, met als enige doel: zoveel mogelijk punten van de jury scoren.

                        LUISTER HET GESPREK MET PLIEN HIER TERUG

blockquote
Tsjaikovski is als een rijsttafel met héél veel bakjes en die probeer ik allemaal open te krijgen. 
Hoe Plien de muziek van Tsjaikovski omschrijft

Terwijl Sor rechtstreeks naar de finale ging, kwamen Plien en Simone in de gevarenzone terecht... Uiteindelijk koos het orkest voor Simone en dus moest Plien de competitie verlaten. Radiopresentator Ab Nieuwdorp sprak haar vanochtend aan de telefoon. Hoe gaat het met haar the day after?

Kijk nog eens het dirigeermoment van Plien terug.

Aflevering 5: Een dubbele uitdaging

In de vijfde aflevering van Maestro kregen de kandidaten voor het eerst twee partituren voor hun neus! Een dubbele uitdaging van feestelijke klassieke muziekstukken én opzwepende wereldmuziek. Daarnaast moesten de kandidaten tijdens het dirigeren van de wereldmuziek samenwerken met instrumentale solisten. Eva Cleven kwam in de gevarenzone terecht met Simone Kleinsma. Eva moest uiteindelijk het programma verlaten.. Hans van den Boom sprak haar vanochtend in de uitzending van De Klassieken. Wat is er nu eigenlijk gebeurd? 

                        Luister het gesprek met Eva hier terug

blockquote
Ik denk dat ik me van mijn beste én mijn slechtste kant heb laten zien.
Hoe Eva Cleven terugkijkt op haar laatste aflevering van Maestro.

Haar eerste stuk, Alborada uit de Capriccio Espagnol van Rimski-Korsakov ging wat minder goed. De jury was het erover eens, in aflevering 5 moeten de kandidaten meer kunnen dan wat zij had laten zien. Maar zoals Eva zelf zei, “Ik heb nog een troef”. En dus kwam ze terug met de Arabian Waltz, een érg moeilijk stuk om te dirigeren... Deze ging fantastisch! Het stuk had steeds wisselende maatsoorten die ook nog eens onregelmatig waren. Maar Eva dirigeerde rustig een 7/16 maat, een 5/4 maat en een 5/8 maat. De jury was enorm onder de indruk. Henrik zei je hebt dit niet alleen perfect gedirigeerd, het zag er ook nog eens goed uit, zo mooi kan ik dit niet doen. Dominic werd emotioneel, hij vond het geweldig en bedankte haar. En Isabelle vroeg of ze al naar de punten mocht, zo ongelooflijk vond ze dit. Zonder twijfel kreeg ze voor dit stuk 3x10 punten!

Kijk nog eens het dirigeermoment van Eva terug.

Aflevering 4: Kerstmis

De vierde aflevering van Maestro werd uitgezonden op Tweede Kerstdag. De vijf overgebleven kandidaten in de muzikale arena dirigeerden daarom allemaal muziek in kerstsferen. Pieter Jan kwam met 12 punten in de gevarenzone tegenover Eva Cleven te staan, die 21 punten had. Het orkest koos voor Eva. Pieter Jan moest Maestro verlaten.. Ab Nieuwdorp sprak Pieter Jan Hagens in zijn uitzending van De Klassieken op NPO Radio 4 aan de telefoon. 

                        Luister het gesprek met Pieter Jan hier terug

blockquote
Ik moet accepteren dat er aan mij geen geweldige dirigent verloren is gegaan.
Hoe Pieter Jan Hagens zich voelt ná Maestro.

Pieter Jan Hagens dirigeerde 'Hallelujah' uit de Messiah van Händel. Hij was het in deze aflevering zó kwijt dat hij zijn stuk twee keer stopte! Het tempo was veel te traag.. Hij haalde het einde van het stuk uiteindelijk wel - in de eerste twee afleveringen sloeg hij nog voor het einde af-. Maar de punten van de jury waren onvoldoende. Jurylid Henrik Schaeffer legde zijn punt toepasselijk uit: “Je krijgt van mij een 4 omdat je in 4en had moeten slaan!” 

Kijk nog eens het dirigeermoment van Pieter Jan terug.

Aflevering 3: samenwerken met de vocaal solist

Het orkest begeleiden én samenwerken met een vocaal solist, de kandidaten worden naarmate de competitie vordert, steeds meer uitgedaagd. Een van de kandidaten heeft het deze aflevering niet gered en werd na pittig jurycommentaar weggestuurd. In De Klassieken op NPO Radio 4 blikte Ab Nieuwdorp terug op deze derde aflevering en had hij de tweede afvaller van Maestro aan de telefoon: Bram Krikke. 

                        Luister het gesprek met Bram hier terug

blockquote
Ik merk dat ik ook veel meer klassiek luister
Bram Krikke na zijn afscheid van Maestro

Sopraan Laetitia Gerards zong de Habanera van Bizet onder leiding van Bram. Hij leek de boel onder controle te hebben, maar het commentaar van de jury was niet mild: hij had te weinig contact met Laetitia en kreeg daarom twee keer een vijf en een mager zesje. Dus belandde Bram in de gevarenzone en werd hij uiteindelijk door het orkest weggestemd. Ab sprak hem om te vragen hoe het met hem gaat na deze aflevering. 

Kijk nog eens het dirigeermoment van Bram terug.

Aflevering 2: het serieuze werk

In de tweede aflevering van Maestro moest een van de kandidaten het programma helaas verlaten. In de uitzending van De Klassieken op NPO Radio 4 blikte presentator Ab Nieuwdorp terug op deze tweede aflevering en had hij de éérste afvaller van Maestro aan de telefoon: journalist Henk Spaan. Hoe zou het met hem gaan na de tweede en laatste keer op de bok?

                        Luister hier het gesprek met Henk Spaan

blockquote
We hebben onderling zoveel plezier gehad
Henk Spaan over zijn medekandidaten 

Henk dirigeerde in de tweede aflevering van Maestro het muziekstuk Mars uit Liefde voor drie sinaasappelen van Prokofjev. Na een stroef begin begon Henk opnieuw en de tweede poging ging bij de start al beter. Maar helaas lukte het Henk niet om het orkest de juiste maat aan te laten houden. Terwijl de jury zich schrap zette, wist coach Micha inmiddels ook niet meer waar ze precies gebleven waren. 

blockquote
Ik weet niet met wie ik meer medelijden heb, met het orkest of met jou
Presentator Frits Sissing na het dirigeeroptreden van Henk Spaan

Ondanks dat Henk het programma moest verlaten, heeft hij wel ontzettend veel plezier gehad, vertelt hij aan Ab. 'Ik dacht aanvankelijk van: wie is Bram Krikke? Dus ik heb 'm moeten googelen, maar ik beschouw 'm inmiddels als een vriend.' En ook medekandidaat Sor zegt in de Maestro AfterTalk dat hij het jammer vindt dat zijn 'mattie' Henk de derde aflevering niet gehaald heeft. 

Deel dit artikel