In de zesde masterclass werken de deelnemers samen met het AVROTROS Filharmonisch Ensemble. Lukt het Sharon Elsendoorn, Clous Holleman en Maarten de Gier om de intentie die zij hebben bij het dirigeren van de Danse macabre over te brengen aan de muzikanten? Coach Micha Hamel begeleidt de kandidaten weer bij dit proces.

Een verhaal in noten

Deze week moeten de masterclasskandidaten hun ideeën bij de Danse Macabre van Camille Saint-Saëns overbrengen op de musici. Deelnemer Sharon wil dat 'iedereen het mooiste meisje van het feest hoort dansen!' en bij dit idee zwaait zij nog een keer met haar armen. Clous krijgt van coach Micha juist commentaar op zijn lange armen: 'Zo ben je meer een enorme vogelverschrikker.' Kortom, het valt niet mee om als dirigent een verhaal te vertellen dat overkomt bij de musici.

Symfonisch gedicht

Bepaalde muziekstukken hebben een duidelijk achterliggend verhaal dat door de componist is bedacht. Dat geldt niet alleen voor de Danse Macabre, waarin de doden op hun graven dansen, maar ook voor de symfonische gedichten waaraan de BN’ers zich waagden in aflevering 3 van Maestro. Het symfonisch gedicht is een specifiek genre dat een verhaal vertelt met enkel instrumentale muziek.

Bekijk aflevering 3 van Maestro

Wilde Trombones

De dirigent James Gaffigan dirigeert in het concert hieronder het symfonische gedicht 'Mazeppa' van Franz Liszt. Dit gaat over een Poolse prins die vastgebonden op een paard door tsaar Peter de Grote wordt achtervolgd. Gaffigan kijkt dan ook angstig naar zijn orkest, alsof hij vastgebonden op de bok door wilde trombones wordt achtervolgd. Het resultaat: het Radio Filharmonisch Orkest klinkt even dreigend als de woeste tsaar moeten hebben geklonken.

 

Vrolijke dirigent

Een andere verhalenverteller is de vrolijke dirigent Yannick Nézet Séguin, die wel raad weet met Tsjaikovski’s Notenkraker. In dit sprookjesballet verandert de notenkrakerpop van Clara in een prins, met wie zij daarna spannende avonturen beleeft in een zoete droomwereld. En dat is in de uitvoering van Nézet-Séguin goed te zien: de dirigent 'huppelt door het paradijs' en lijkt zijn orkestleden af en toe te willen omhelzen.

 

Een elfje

Dat inlevingsvermogen van Gaffigan en Nézet-Séguin is precies wat coach Micha aan deelnemer Maarten probeert te leren. 'Wil je dat het vurig is, of dat het een elfje is dat danst?' Hij fladdert met zijn handen. 'Dat is voor de musici hele belangrijke informatie.' Maarten vindt het niet meevallen om de boodschap helder over te brengen: hij moet flink aan de bak, net als de andere kandidaten van de masterclass.

Deel dit artikel