Donderdag 13 november is de derde aflevering van Maestro. Beluister alvast de muziek en lees meer over de muziek!

Afgelopen week kregen de aspirant dirigenten voor het eerst les van de professionele coaches Micha Hamel en Henrik Schaefer. In de aflevering over basistechniek leerden kandidaten hoe ze de beste zwaai in hun baton konden krijgen en om hun twee handen ook voor twee verschillende doeleinden te gebruiken.

In de derde aflevering spelen harpist Remy van Kesteren, violist Vesko Eschkenazy en sopraan Annemarie Kremer samen met het Balletorkest een aantal prachtige werken, aan de kandidaten de taak om de muziek in goede banen te leiden. Luister in de playlist de muziek van deze week:

<br />

HARP (Remy van Kesteren)

>> Rodrigo: Concierto de Aranjuez – deel II. Adagio (door Marlies Dekkers)

Het Concierto de Aranjuez is geschreven door Joaquín Rodrigo in 1939. Het is oorspronkelijk een werk voor gitaar en orkest: door dit concert kreeg de gitaar voor het eerst het aanzien als klassiek instrument. Rodrigo verwerkte elementen van de rijke Spaanse cultuur in zijn compositie, omdat hij vond dat de cultuur tijdens de Burgeroorlog die op dat moment woedde aan het verdwijnen was. De eerste uitvoering was door Regino Sainz de la Maza en het Filharmonisch Orkest van Barcelona; het was een groot succes en de zaal was uitverkocht. Het concert bestaat uit drie delen: Allegrocon spirito, Adagio en Allegro gentile. 

>> Ginastera: Concerto voor harp en orkest – deel III (door Carlo Boszhard)

Het Concerto voor harp en orkest schreef de Argentijnse Alberto Ginastera in 1956, maar hij had problemen met de noten voor harp. Zijn kennis van de harp was matig en in Zuid-Amerika niet erg bekend; de gitaar was een stuk goedkoper. Toch wilde Ginastera de harp in zijn concert, wat ertoe leidde dat het pas in 1965 voor het eerst werd uitgevoerd, toen de harp wat meer in de belangstelling kwam. Omdat de harp zo uitzonderlijk was, hield Ginastera de rest van het werk vrij voorspelbaar en rustig: het concerto is volgens het vaste schema gecomponeerd, met een snel deel, dan weer langzaam en dan weer snel.

VIOOL (Vesko Eschkenazy)

>> Massenet: Thaïs – Méditation (door Sylvana Simons)

De Franse componist Massenet schreef in Parijs, eind van de 19e eeuw, de opera Thaïs. Deze ‘comédie lyrique’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Aantole France en speelt zich af in Egypte. Méditation is een symfonische intermezzo binnen de opera en zit tussen de scenes van de tweede akte in. Het werk is geschreven met religieuze inslag, Andante Religioso, en moet worden gespeeld op ‘walking tempo’.

>> Beethoven: Vioolconcert – deel III (door Oscar Hammerstein)

Dit concert is één van de meest gespeelde vioolconcerten uit het classicisme. De première vond plaats in Wenen, maar werd in eerste instantie slecht ontvangen. Pas zeventien jaar na Beethovens dood kwam het stuk weer in de aandacht: in Londen speelde het toen 12-jarige wonderkind Joseph Joachim het concert onder leiding van Mendelssohn en zorgde daarmee voor een ongekende belangstelling voor het werk. Het derde deel is een Rondo, na een Allegro en Larghetto.

SOPRAAN (Annemarie Kremer)

>> Lehár: Die Lustige Witwe – Vilja Lied (door Spike)

De inspiratie voor de tekst van de operette Het jolige weeuwtje vonden de schrijvers Léon en Stein in het blijspel L ‘attaché d’ambassade van Meilhac. De Oostenrijks-Hongaarse Lehár schreef de muziek, eind 18e eeuw in Parijs. In de operette gaat het om de rijke allochtone Parijse gemeenschap in de jaren ’20 en draait het om amusement en liefdesverwikkelingen. Het verhaal zit vol herkenbare en vrolijke melodieën, onder andere het Vilja Lied.

>> Arditi: Il Bacio (door Lucille Werner)

De Italiaanse Luigi Arditi begon als violist en muziekstudent aan het Conservatorium van Milaan. Met zijn werk en muziek reisde hij de wereld rond, hij heeft onder andere opera’s gedirigeerd in Cuba, maar spendeerde zijn laatste jaren in Londen. Als componist schreef hij bekende opera’s, onder ander I Briganti, Il Corsaro en La Spia. Daarnaast was hij ook een liefhebber van walsen: hij schreef Il Bacio (de kus) als ode voor Marietta Piccolomini, een Italiaanse sopraan.

Deel dit artikel