In het Stedelijk Museum zijn tentoonstellingen te zien van Lily van der Stokker (1954) en Raquel van Haver (1989). Friendly Good is Van der Stokkers langverwachte oeuvretentoonstelling en Spirits of the Soil is Van Havers eerste museale solotentoonstelling in Amsterdam. De twee vrouwen hanteren een totaal verschillende beeldtaal, de één zacht en vriendelijk, de ander rauw en luid, maar komen overeen in hun verzet tegen de gevestigde orde. 

In Nu te zien! bekijkt Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum, de contrasterende tentoonstellingen van twee Amsterdamse kunstenaressen die terechte aandacht krijgen in het Stedelijk Museum Amsterdam. 

Bloemetjes tussen de machokunst

De muurschilderingen van Lily van der Stokker kenmerken zich door pastelkleuren en doodleachtige afbeeldingen. De vele bloemetjes, wolkjes en pijltjes lijken regelrecht uit de agenda van een dertienjarige meisje te komen. Ook haar onderwerpen zijn vrouwelijk: huishouden, kusjes, schoonmaken, huilen en onzekerheid. Van der Stokker begon haar carriëre in het New York van de jaren tachtig, waar ze samen met haar toenmalige partner Jack Jeager een galerie runde. Hier zag ze voornamelijk rauwe, harde kunst. Tussen al deze 'machokunst', zoals ze het zelf noemt, vroeg ze zich af: "Kan een kunstwerk ook grappig, lief en positief zijn?" 

Celestial Teapot

Wie weleens in Utrecht komt, is het misschien opgevallen dat er een gigantische theepot op het dak van Hoog Catherijne staat. Deze ‘Celestial Teapot’ is door Lily van der Stokker gemaakt voor de tentoonstelling Call of de Mall in 2013. Hiermee bracht zij een stukje vrouwelijkheid en intieme alledaagsheid tussen de hoge torens en de diepe bouwput van het stationsgebied. 

blockquote
Kan een kunstwerk ook grappig, lief en positief zijn?
Lily van der Stokker

Meisjeskunst vs mannetjeskunst

Van der Stokker is met haar kunst de afgelopen deccenia op veel weerstand gestuit. Het duurde lange tijd voordat ze serieus werd genomen. Vaak werd haar werk afgedaan als 'meisjeskunst'. In een interview voor Metropolis M zegt ze hierover: "De man is de standaard en neutraal, de afwijking wordt benoemd en heeft blijkbaar toelichting nodig. De kunstwereld moet er gewoon aan gaan wennen dat als vrouwen kunst maken dat soms helemaal niets met vrouw-zijn te maken heeft en soms wel." Van der Stokker vindt dat vrouwelijke kunst net zoveel bestaansrecht heeft als 'mannetjeskunst'. “Die vrouwendingen mogen best weleens gezegd worden en uitgelegd worden. Deal er maar mee”. 

Spirits of the Soil

Wie ook in het Stedelijk exposeert is Raquel van Haver (1989). De jonge kunstenares heeft speciaal voor de solotentoonstelling Spirits of the Soil nieuw werk gemaakt. Hoewel haar 'luide' schilderijen, zoals ze haar kunst zelf bestempeld, qua beeldtaal totaal anders zijn dan het werk van Lily van der Stokker, zijn er toch overeenkomsten. Zo kiezen ze allebei voor alledaagse onderwerpen. Van Haver toont in haar schilderijen mensen die samen eten, drinken, feesten of gewoon samen zijn. Ze liet zich inspireren door taferelen die ze zag in haar woonwijk de Bijlmer en tijdens haar verblijf in Zimbabwe, Cuba, Trinidad en haar geboorteland Colombia. Ze wil overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukken en empathie opwekken voor groepen in de marge van de samenleving: 'de mensen van de aarde'. 

Luide kunst op witte muren 

Ook Raquel van Haver ervaart weerstand jegens haar werk. "Waar kunst tentoon wordt gesteld zijn de muren wit, de mensen, de gesprekken, het geld, het bestuur, ze zijn allemaal wit. Mijn werk gaat daar recht tegenin, dat maakt het lastig om te exposeren." Dat haar werk nu in het Stedelijk hangt, zegt genoeg over hoe volhardend Van Haver is. Net als Lily van der Stokker laat ze je kennis maken met onderwerpen die iedereen kent, maar in een beeldtaal die nieuw is binnen de kunstwereld. Waarmee ze de toeschouwer zeggen: kijk, dit is er ook. 

De tentoonstelling Friendly Good van Lily van der Stokker is te zien tot en met 24 februari. Spirits of the Soil van Raquel van Haver is te zien tot en met 7 april. Allebei in het Stedelijk Museum Amsterdam. 

Deel dit artikel