De natuur is een geliefd onderwerp van kunstenaars. Nu te Zien! besteedde deze week aandacht aan beeldhouwer Carel Visser en zijn abstracte beelden van dieren, planten en zelfs water. De online redactie van Nu te Zien! haakte aan op dit thema en bezocht de tentoonstelling 'Making Nature' in Museum Belvédère in Heereveen die tot en met 26 mei loopt. Net als Carel Visser zet fotograaf Ruud van Empel de natuur naar zijn hand. Maar wel op een totaal andere manier.
Nostalgische natuur
Ruud van Empel (1958) laat met zijn werk zien hoe overdadig en weelderig de natuur kan zijn. Kleurrijke bloemenvelden en sprookjesachtige bossen maken je instant sentimenteel. Alsof Van Empel de natuur weergeeft zoals je het je herinnert van toen je een kind was. Ook doet het denken aan het Scheppingsverhaal. Het is goed voor te stellen dat dit is wat God voor ogen had toen hij de aarde schiep. Met deze rijkheid, deze volheid, deze kleuren. Hier speelt de titel van de tentoonstelling ‘Making Nature’ mooi op in.
Knip-en-plak-persiflage
Van Empel maakt alle foto’s die hij gebruikt zelf. Met fotoshop knip en plakt hij deze foto’s tot natuurscènes die wel degelijk lijken op de natuur zoals we die kennen, maar toch duidelijk niet echt is. Op deze manier speelt hij met de werkelijkheid en krijgt het werk een dubbelzinnige betekenis. De foto's zijn idyllisch en romantisch, maar door de overdreven schoonheid krijgen de assemblages ook iets satirisch. Alsof zijn werk een persiflage is.
Wereldfaam
De fotograaf verwierf wereldfaam met zijn series ‘World’, ‘Moon’ en ‘Venus’, die bestonden uit fictieve kinderportretten in paradijselijke omgevingen. Hierbij hanteerde hij dezelfde collagetechniek, waardoor de afgebeelde kinderen iets buitenaards krijgen, zij zijn te perfect. Zijn nieuwere werk, zoals in Museum Belvedère te zien is, waar de mensfiguren ontbreken, is minder ‘freaky’, maar zeker niet minder prachtig. Eenmaal weer buiten in het Friese landschap, lijken het gras en de bloemen toch wat flets.