Kunst kijken in een museum? Waar alles strak aan de muur hangt of netjes op een sokkel staat? Veel te saai, vindt kunstenaar Oscar Peters. Hij bouwde in de leegstaande Electriciteitsfabriek in Den Haag een achtbaan die geen mensen, maar kunstwerken loopingen laat maken. 'VOLTA' is te zien tot en met 22 maart.
In Nu te Zien! reizen museumdirecteuren het hele land door om kijkers te wijzen op tijdelijke tentoonstellingen die je niet mag missen! Daarnaast tipt de online redactie elke week een tentoonstelling die Ook te Zien! is.
Droomlocatie
Alleen het gebouw is al een bezoekje waard. Door een kleine zijdeur stap je een andere wereld binnen. Meteen word je overdonderd door de grootte van de industriële turbinehal. Boven je hoofd hangen stalen haken en langs de zijkanten krioelen stalen trapconstructies de hoogte in. Kunstenaar Oscar Peters is één van de geluksvogels die op deze droomlocatie iets mocht maken.
Hij bouwde er twee grootschalige kunstinstallaties, waaronder zijn vierde achtbaanThe Ravage. Het houten gevaarte bevindt zich op de eerste verdieping van de fabriek waar het een groot oppervlak beslaat. Bezoekers kunnen vrij rondlopen en zich laten onderdompelen in de spooky kermissfeer die Peters heeft gecreëerd.
Kinetische sokkel
Hoewel de The Ravage niet bedoeld is voor mensen, blijven de karretjes niet leeg. Ze worden namelijk gevuld met allerhande sculpturen. De achtbaan van Peters is hierdoor niet alleen een kunstinstallatie op zich, maar ook een unieke manier om andermans kunst te tonen, een soort kinetische sokkel.
Na vijf dagen hebben de kunstwerken genoeg loopingen gemaakt en wordt er een nieuwe lichting in de karretjes gegespt (kunstenaars kunnen hun eigen werk voordragen voor een ritje). Peters wil op deze manier een brug slaan tussen volksvermaak (kermissen, attractieparken) en de kunstwereld. 'Ik combineer bittere ernst met lichtvoetigheid. Hou toch op met je hyperintellectuele kunst, denk ik vaak', aldus Peters in de Volkskrant. Kunst in een achtbaan, het kan gewoon!