Samen met Rubens en Van Dyck behoort Jacob Jordaens tot de grote drie zeventiende-eeuwse schilders van België. Toch horen we zijn naam in Nederland niet vaak. Wie was Jordaens?
Vrolijkheid
Jacob Jordaens (1593-1678) schilderde voor de rijke burgerij en had een niche gevonden voor vrolijke, huiselijke schilderijen. Zoals het werk hieronder dat het spreekwoord 'Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen' verbeeldt. Jordaens werd geprezen om zijn ziwerige stijl en karakteristieke koppen.
Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen, ca. 1640 – 1645
Mythologie
Jordaens schilderde ook veel mythologische taferelen, eveneens een populair onderwerp bij de rijke burgerij. Op dit schilderij zie je Venus en haar stervende geliefde Adonis, nadat hij is aangevallen door een wild zwijn tijdens de jacht.
Venus en Adonis, c. 1615
In opdracht van de kerk
Naast de rijke burgerij was ook de katholieke kerk een belangrijke opdrachtgever van Jordaens, ondanks dat hij zelf protestant was. De typische Jordaens-koppen zijn volop aanwezig op dit schilderij van Jezus en de Farizeeërs.
Ode aan de wetenschap
Men gaat ervan uit dat dit schilderij Jordaens meesterstuk was waarmee hij zijn schilderstalent toonde. Met deze allegorie van de wetenschap laat Jordaens zien wat hij allemaal kan. Het zit vol technische vernuftigheden.
Allegorie van de wetenschappen, ca. 1616
Familiemens
Jordaens was een echte familieman. Hij bezat in hartje Antwerpen meerdere panden naast elkaar waar hij met zijn vrouw, kinderen, (schoon)familie, en leerlingen bij elkaar woonde. Hieronder zie je zijn dochter Elisabeth.
Nu te Zien! bij Thuis bij Jordaens
Het Frans Hals Museum wijdt een tentoonstelling aan de Vlaamse meester: 'Thuis bij Jordaens'. Hoogtepunt is de reconstructie van de spectaculaire pronkkamer waar Jordaens zijn klanten ontving. Marc de Beyer, directeur van Museum Gouda, bezocht de tentoonstelling voor Nu te Zien! Kijk via de link hieronder de aflevering terug!
Kijk Nu te Zien! Thuis bij Jordaens terug