Hoe houd je als topsporter je stress onder controle en kom je in de gewenste flow terecht? Gregory Sedoc zoekt het uit! En ook al ben je geen topsporter, ook jij kunt er iets van leren.

Stress

Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam wanneer je stress hebt? Gregory legt het je uit. 

Cirkeltheorie: 

Sportpsycholoog Rico Schuijers legt Gregory de cirkeltheorie uit. Volgens hem is dit dé manier om je stress om te zetten in flow. In de cirkeltheorie draait alles om aandacht. Er zijn in totaal 6 cirkels. In cirkel 1 zit je in de flow en met iedere cirkel raak je daar steeds steeds verder van verwijderd. 

  • Cirkel 1:
    In de eerste cirkel ben je bezig met de taak die voor je ligt. Dat kan een presentatie zijn, maar ook het nemen van een penalty. Deze cirkel is de kern en dit is de cirkel waar je het liefst in wil zitten. 
  • Cirkel 2: 
    In de tweede cirkel zitten de afleidingen direct uit de omgeving. In sport is dat bijvoorbeeld de scheidsrechter. 
  • Cirkel 3: 
    In de derde cirkel zit je denken aan hoe het op dat moment is, met hoe het eigenlijk zou moeten zijn. Bijvoorbeeld, je neemt een aanloop en denkt: "Dit voelt niet goed."
  • Cirkel 4: 
    Hierin denk je aan winnen en verliezen. 
  • Cirkel 5:
    In de vijfde cirkel ga je nog verder weg van de kern en denk je aan de gevolgen van winnen en verliezen.
  • Cirkel 6
    In de zesde cirkel zit je het verst weg van de kern en ervaar je gedachtes als: "Wat ben ik hier in godsnaam aan het doen?" en kun je niet meer bezig zijn met de taak (cirkel 1). 

Met mentale vaardigheden kun je jezelf trainen om steeds vaker in cirkel 1 terecht te komen en zo beter presteren.

Lees hier meer over stress

Deel dit artikel