Vanuit de Museumfabriek (voorheen de Twentse Welle Enschede) taxeert Emiel Aardewerk schraubtaler schroefmunten, Joseph Estié Chinese wapenborden en Willem de Winter een schilderij met voorstellingen aan de voor- en achterzijde.
Uitzending zondag 21 juli 2019, 20.25 uur NPO 1, herhaling van woensdag 10 oktober 2018
Herkomst: Duitsland
Datering: ca 1730
Materiaal: zilver en papier
Afmetingen: 4 cm doorsnede
Dit zijn zogenaamde schraubthaler. Dat zijn munten die je open kunt schroeven en waarin kleine ronde afbeeldingen worden bewaard. In dit geval zijn dat afbeeldingen van de hernhutters, een evangelische broedergemeenschap die aan het einde van de 16e eeuw is ontstaan. De tocht van deze Duitse Hernhutters en hoe zij hun geloof verspreidden is op de plaatjes te zien en ook aan de buitenkant van de munt. Ze werden overal verdreven en graaf Zinzendorf gaf ze in 1722 onderdak in Saxen Duitsland, waar ze hun nederzetting hebben gesticht. Historisch is dit een zeer interessant stuk, ook omdat er nog steeds hernhutters bestaan. Aan de binnenkant van de munt staat een landkaart afgebeeld.
Herkomst: Nederland/België
Maker: Naar Johannes Bosboom / G. Huette
Datering: ca 1900
Materiaal: olie op doek
Dit schilderij is aan twee kanten beschilderd. Aan de voorzijde een kerkinterieur en aan de achterzijde Moeder Overste die nonnen billenkoek geeft. Op de voorzijde staan de initialen J.B., die duiden op de bekende kerkinterieurschilder Johannes Bosboom. Hij hoorde bij de toppers van de Haagse School. In de 19e eeuw was het geloof en de mystieke sfeer van kerken nog heel geliefd, hij maakte daar zijn handelsmerk van. Alles in navolging van de 17e-eeuwse meester Saenredam. Helaas is de kwaliteit van het schilderij niet zo goed. Het is duidelijk dat Bosboom het niet zelf heeft geschilderd. Afhankelijk van de aard van je bezoek kon je de ene of de andere kant van dit schilderij voor hangen.
Herkomst: China
Datering: ca 1730
Materiaal: porselein
Afmetingen: 23 cm doorsnede
Deze porseleinen borden werden op bestelling in China gemaakt en voorzien van het familiewapen van degene voor wie de borden bedoeld waren. In het begin van de achttiende eeuw wilde iedereen een wapenservies om mee te pronken, niet zozeer om van te eten. Men stalde het uit in de ontvangstkamer naast de familieportretten. Het wapen op deze borden is van ‘Schreuder de la Haye’, uit Den Haag. Hij was een administrateur voor de VOC in Batavia. Het wapenservies was ook een soort souvenir, als aandenken uit de Oost. De beste periode van Chinees wapengoed is tussen 1725 en 1735, met een zeer verfijnd floraal decor zodat het wapen er goed uit kwam. Later werd het meer massaproductie, met slordigere en minder verfijnde beschildering.