De Amerikaans-Poolse Ursula von Rydingsvard (1942) is wereldwijd een van de weinige vrouwelijke beeldhouwsters die op monumentale schaal werkt. Haar grote houten sculpturen laten zien wat een enorme wilskracht en vechtlust ze heeft. Precies de eigenschappen die ze ook nodig had om als oorlogskind te overleven.
De Close Up-documentaire ‘De sculpturen van Ursula von Rydingsvard’ is zaterdag 15 augustus 2020 te zien om 23.15 uur op NPO 2. Daarna is de uitzending op deze pagina terug te kijken.
Von Rydingsvard is de dochter van een Poolse moeder en een Oekraïense vader. Ze bracht vijf jaar van haar kindertijd door in acht verschillende Duitse vluchtelingenkampen, voor het gezin kon emigreren naar Amerika. Daar kwamen ze in 1950 aan.
Nu maakt Von Rydingsvard hedendaagse kunst in New York, de plek waar ze het gevoel heeft pas echt geboren te zijn. Haar werk bestaat uit beeldhouwkunst en tweedimensionale beelden. Ze gebruikt de beeldhouwkunst als middel om de herinneringen aan haar jeugd uit te drukken: "Ik ben opgegroeid in de periode na de Tweede Wereldoorlog in vluchtelingenkampen voor Polen in Duitsland. We verbleven in houten barakken, ruwe houten vloeren, ruwe houten wanden, ruwe houten deuren en ruwe houten plafonds. Dus ergens in mijn bloed dompel ik me onder in die bron", zegt ze.
Ze herinnert zich nog goed hoe ze tegen de houten muur in de barak aan lag. Hoe het rook en hoe het voelde en dat er een enorm verschil was tussen wat er in de barak gebeurde en wat zich daarbuiten afspeelde. Von Rydingsvard denkt dat ze daarom aan het hout een soort geborgenheid ontleende.
Haar atelier in New York is gevuld met massieve cederhouten sculpturen, die ze laag voor laag construeert om enorme abstracte vormen te maken. Die vormen dienen soms ook als model voor een bronzen huls. Von Rydingsvards beelden zijn tentoongesteld over de hele wereld en te zien op plekken en musea als The Museum of Modern Art in New York, de Biënnale van Venetië en het Yorkshire Sculpture Park.
In de documentaire volgt filmmaker Daniel Traub verschillende recente opdrachten die Von Rydingsvard maakt voor onder andere MIT en Princeton University. Ook horen we over haar vroege worstelingen, passies en haar diepe drive om kunstenaar te worden. Het verhaal wordt veelal verteld via Von Rydingsvards eigen stem. Daarnaast bevat de film interviews met collega’s, familieleden en goede vrienden die nieuwe perspectieven bieden op haar werk en leven.