Brutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn
KunstKunst
KunstKunst

Brutus - Wild Summer of Art

Vergeet de witte, serene museumzaal. Wie nu Brutus in Rotterdam binnenstapt, betreedt een andere wereld. Een zorgvuldig gecureerde tentoonstelling over herinneringen. In een wereld van rauwe betonvloeren, roestige stalen balken en de echo van een industrieel verleden. 

  1. Kunst
  2. MUZE

Het decor
Brutus verrees uit de ruïne van een fabriek waar ankers en kettingen werden gesmeed, en in plaats van dit verleden te verhullen, omarmt het die. De kettingen en ankers zijn nu decorstukken, de muren dragen nog de sporen van decennia aan arbeid. Het gebouw zelf is de eerste en misschien wel de grootste installatie. In wat nu de grootste contemporaine kunstruimte van Nederland is, wordt kunst niet alleen getoond, maar ook geleefd. Brutus is, in hun eigen woorden, een ‘artist driven playground’: een veilige haven waar kunstenaars kunnen experimenteren, ver weg van de gepolijste eisen van een traditioneel museum.

Brutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

Brutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

In dit decor vindt voor de derde keer de Wild Summer of Art plaats. De editie van dit jaar, gecureerd door Yannik Güldner en Jeanette Bisschop, draagt het thema “Traces We Keep”. Vijftig kunstenaars met een band met Rotterdam onderzoeken de aard van herinnering. Hoe worden herinneringen gevormd, vastgehouden, uitgewist en vervormd? De tentoonstelling is een dwaaltocht door persoonlijke en collectieve geschiedenissen, waarbij het gebouw zelf onderdeel van uitmaakt.

AVROTROSBrutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

1986 Or a Sphinx’s Interior

1986 Or a Sphinx’s Interior
De verkenning van herinnering is hier allerminst traditioneel. Daal af in de gewelfde “Barbarella” en je vindt ruimtes die zijn omgevormd tot filmische ervaringen. Een beklemmend goed voorbeeld is het werk 1986 Or a Sphinx’s Interior (2022) van Robert Glas. De kunstenaar, wiens werk vaak de bureaucratische productie van recht onderzoekt, bouwde een gevangeniscel nauwkeurig na die in de jaren '80 als proef werd ontworpen voor een complex in Rotterdam. In de film gaat een gevangene in gesprek met de architect van het gebouw. Het resultaat is een indringende reflectie op hoe opsluiting een leven en een lichaam beïnvloedt; een straf waar we veel over praten, maar die we zelden echt onderzoeken.

AVROTROSBrutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

Archive of Lost and Future Smells

Archive of Lost and Future Smells
De zintuiglijke benadering van herinnering gaat verder. Cemre Kara’s installatie, Archive of Lost and Future Smells (2024), verlegt de focus van het visuele naar de neus. Kara, een multidisciplinair kunstenaar die de sociale impact van zintuiglijke ervaringen onderzoekt, creëert een archief van geuren. Ze roept de vraag op welke geuren van de stad (Maastricht) van gisteren, vandaag en morgen ons bijblijven, en verbindt zo stedenbouw en de klimaatcrisis aan ons meest primaire zintuig. Dit in de vorm van een bordspel dat je daadwerkelijk kunt spelen!

AVROTROSBrutus WSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

Attic Memory

Attic Memory
Waar Kara het ongrijpbare vangt, geeft Ruben Mols het verleden juist een hyperrealistische, fysieke vorm. In Attic Memory zien we wat op het eerste gezicht relikwieën uit iemands jeugd lijken: een floppy disk, een Tamagotchi, een lomp toetsenbord. Maar wie dichterbij komt, ziet dat de illusie uiteenvalt. Het zijn stalen dozen met daarin onberispelijk vervaardigde houten replica’s. Het vakmanschap is zo precies dat het onwerkelijk wordt, gevangen tussen kunstwerk en luchtspiegeling. Mols stript de digitale objecten van hun functie en vraagt ons: wat gebeurt er als de apparaten waar we ooit op vertrouwden hun nut verliezen, maar niet hun emotionele gewicht?

AVROTROSWSoA 2025 by Aad Hoogendoorn

Moment in Time

Moment in Time
Ook geluid, misschien wel de meest directe trigger van herinnering, krijgt een plek. In Moment in Time (2025) van het fem-collectief TiSiTi horen we de echo van een performance. Drie stemmen zingen luid en moedig, opgenomen in de zoemende muren van de ruimte. De lichamen zijn elders, maar de opname bewaart de sporen van dat moment voor de toekomst. In veranderende loops, onvermoeibaar, roepen en reconstrueren de stemmen hun samenzijn, een perfecte metafoor voor de mysterieuze werking van ons geheugen.

Deze vier werken zijn slechts een fractie van de ongeveer vijftig andere die je uitnodigen om je te verwonderen. Ze tonen hoe speels en diepgaand de zoektocht naar herinnering kan zijn en in dit proces worden er tal van belangrijke en interessante onderwerpen aangesneden. Wild Summer of Art 2025 is geen passieve kijkervaring, maar een uitnodiging om op te gaan in de grootsheid van de hedendaagse kunstscene in Rotterdam .

Wees er snel bij, want je kan deze bijzondere, gratis toegankelijke tentoonstelling nog tot en met 24 augustus bewonderen!

MeerMeer
Loading
AndersAnders
Loading