Afl. 4 - Geboorte van een tijdperk

AVROTROS

Welke meesterwerken schildert Frida Kahlo in Detroit? En welke gebeurtenissen spelen daarin de hoofdrol? In de vierde aflevering van Krabbé zoekt Kahlo vertelt Jeroen Krabbé hoe Frida steeds meer uit de schaduw van haar man stapt. 

De vierde aflevering van Krabbé zoekt Kahlo zie je dinsdag 20 september om 20.35 uur op NPO 2. Of kijk de uitzending (terug) via NPO Start

Op 21 april 1932 komen Frida en haar man Diego aan in Detroit. Diego is inmiddels een beroemd en veelgevraagd schilder en krijgt de opdracht om een muurschildering te maken voor Ford, de grootste industrieel van het moment. Frida is ondertussen ook serieus gaan schilderen. Ze verlangt ernaar om meer haar eigen weg te gaan en zich minder afhankelijk te voelen van Diego. 

Armoede en antisemitisme

Als ze aankomen in Detroit worden ze door een groot comité ontvangen. Diego stelt Frida aan de pers voor als zijn vrouw Carmen Rivera. Het Duits-klinkende Frida Kahlo vermijden ze in verband met de opkomst van de nazi’s in Duitsland. 

In de straten van Detroit zien Diego en Frida wat de zware economische crisis heeft aangericht. De helft van de beroepsbevolking is werkloos en mensen slapen in tentjes op straat. Er is een ontzettende haat tegen buitenlanders ontstaan en bovendien is er enorm veel antisemitisme in de stad, aangewakkerd door meneer Ford en zijn krant.  

“U bent Joods toch of niet?”
Vraagt Frida aan Ford tijdens een dinertje met chique types uit Detroit

Frida en Diego verblijven in het chique Wardell hotel, waar familie Ford de eigenaar van is. Als blijkt dat het hotel verboden is voor Joden, liegen Diego en Frida dat zij ook Joods bloed hebben. Ze vertrekken. Een schande voor het hotel, die zo hun beroemdste inwoners kwijtraakt. Maar als het hotel de regel aanpast, dan wil het stel wel blijven. 

Meesterwerken

In het hotel komen de muren op Frida af. Ze voelt zich als vrouw van Diego gevangen in Detroit. En als ze weer zwanger wordt, eindigt dit in een nachtmerrie. Ze belandt met veel bloedverlies in het Henry Ford Hospital. Door een illegaal abortus drankje en kinine is de foetus uiteen gevallen.

Jeroen laat zien wat Frida in het ziekenhuis tekende en hoe Diego het drama beleefde.

Frida Kahlo in het ziekenhuis in Detroit

Frida komt deze verschrikkelijke gebeurtenis te boven door weer te gaan schilderen en maakt het werk ‘Henry Ford Hospital’. Volgens Diego was verdriet nog nooit op zo’n poëtische manier verbeeld door een vrouw. 

AVROTROS

Frida Kahlo - Henry Ford Hospital (1932)

Frida verlangt naar de natuur en de inheemse kunst van Mexico, waar ze geworteld is. Maar in plaats daarvan zit ze vast op de meest geïndustrialiseerde en vervuilde plek van de Verenigde Staten.

Ze maakt een schilderij waarin ze het leven in Mexico en Amerika tegenover elkaar zet. Zelf staat ze verloren in het midden, in een jurk net zo keurig als die van de dames in Detroit. 

AVROTROS

Frida kahlo - Zelfportret op de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten (1932)

Frida krijgt een steeds grotere aversie tegen de rijke Gringo’s. Ze voelt zich veel meer thuis tussen de arbeiders met een migratieachtergrond dan tussen de high society. Al moet ze daar ook af en toe opdraven. 

Uit de schaduw

Na het overlijden van haar moeder maakt Frida het portret, ‘Mijn geboorte’, dat later werd gekocht door zangeres Madonna. Frida zegt over het werk: ‘Ik geef het leven aan mezelf in dat schilderij.’ Haar nieuwe leven is schilderen. Alles wat ze maakt zijn meesterwerken. Ook Diego ziet het. 

In een interview met Detroit News wordt ze erkend als schilder. Frida zegt: ‘Ik heb geen les gehad van Diego, van niemand niet. Ik ben gewoon begonnen met schilderen. Maar Diego doet het goed voor een klein jongetje. Maar ik ben natuurlijk de grote artiest.’

AVROTROS

Frida Kahlo - Detail van Mijn geboorte (1932). 

Een eigen droom

In maart 1933 verkassen Diego en Frida naar New York. Diego is door Rockefeller, een van de rijkste mensen ter wereld, gevraagd een muurschildering te maken in Rockefeller Plaza. Dit werk (beeld van de kopie die Diego later maakte) blijkt zijn ondergang. 

Aanvankelijk is op de tekeningen nog niet echt te zien dat zijn werk een communistische schildering is. Tot het 1 mei wordt: de Communistische feestdag. Dan verschijnt het portret van Lenin op de muur. Rockefeller maant Diego het weg te halen, maar Diego weigert. Hij wordt gedwongen te stoppen en het werk wordt weggehaald. 

Frida verveelt zich ondertussen in het hotel. Gelukkig komt haar vriendin Lucienne Bloch over en werkt ze door aan haar eigen droom. Ze wil alleen nog maar naar Mexico. 

Diego wil in New York blijven. Hij denkt dat er een revolutie gaat uitbreken. Maar Frida krijgt haar zin. Het stel keert op 20 december 1933 met geleend geld terug naar Mexico.