Het eigen geluid van Florence Price
Florence Price was een componist die zocht naar een eigen stem voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap. In haar zoektocht nam zij klassieke muziek uit Europa en Amerika en versmolt die met spirituals en andere Afro-Amerikaanse klanken, zo kwam ze tot een volledig eigen geluid. Vrijdag 26 september is de muziek van Florence Price te horen in het AVROTROS Vrijdagconcert.
Florence Price
Florence Price werd in 1887 in Little Rock (Arkansas) geboren als Florence Beatrice Smith, de dochter van een muzieklerares en een tandarts. Ondanks het overvloedige racisme in de Verenigde Staten werd de familie binnen en buiten hun gemeenschap zeer gerespecteerd. Florence bleek al snel een muzikaal wonderkind: ze gaf haar eerste concert op haar vierde en haar eerste compositie werd al uitgegeven toen ze pas elf jaar oud was. Ze ging piano, orgel en compositie studeren aan het New England Conservatory, het oudste conservatorium van de Verenigde Staten.
Rassenscheiding
Al was Price gerespecteerd musicus en componist, bemoeilijkten de wetten rondom rassenscheiding in het zuiden van de VS onder Jim Crow haar zoektocht naar werk. Zo werd Price geweigerd bij de volledig witte vereniging voor muziekdocenten en kon ze nauwelijks werk vinden. Daarom richtte ze de Little Rock Club of Musicians op, waarmee ze muziekles gaf op zwarte scholen. De verslechterende rassenverhoudingen in Arkansas leidden ertoe dat Price en haar familie in 1927 Little Rock verlieten en zich in Chicago vestigden.
In 1933 werd Prices Eerste symfonie uitgevoerd door het Chicago Symphony Orchestra. Het was voor het eerst dat een symfonie van een zwarte componist door een gerenommeerd Amerikaans orkest werd gespeeld.
Prelude
‘Prelude’ is de opmaat naar het AVROTROS Vrijdagconcert. In deze aflevering vertelt presentator Leonard Evers meer over de bijzondere stukken die op 26 september gaan klinken in TivoliVredenburg én op NPO Klassiek.
Gered van de vergetelheid
Na haar dood raakte Prices muziek echter al gauw grotendeels in de vergetelheid, wat voornamelijk te wijten is aan wat Price zelf haar ‘twee handicaps’ noemde: haar ras en haar geslacht. Dat veranderde pas in 2009, toen een grote hoeveelheid manuscripten werd gevonden in een verlaten en vervallen huis aan de rand van St. Anne, Illinois.
Het bleek Prices zomerhuisje te zijn geweest, en de nieuwe eigenaar stond op het punt het hele pand te slopen. Gelukkig won zijn nieuwsgierigheid het van zijn sloopdrang, waardoor tientallen composities van Price van de vergetelheid zijn gered. De ontdekking zorgde voor een opleving van interesse in Prices werk, die tot op heden voortduurt.
Het zomerhuis van Price in St. Anne, toen het in 2009 na 56 jaar leegstand werd aangetroffen
Kalm met Klassiek
In deze aflevering van Kalm met Klassiek bespreekt presentator Ab Nieuwdorp het Amerika van de 20e eeuw en het leven van Beatrice Price.
Haar eigen geluid
Prices muziek is geworteld in de Europese romantische traditie en ingekleurd met de klank van het Amerikaanse zuiden. Haar muziek is daardoor warm, teder en introspectief, vol lyrische melodieën.
Binnen haar oeuvre neemt haar Derde Symfonie een bijzondere plaats in. De invloeden van blues en spirituals zijn minder prominent. Alleen in het derde deel staat de Afro-Amerikaanse cultuur écht centraal. Price verwerkte in dit deel de Juba, een Afro-Amerikaanse dans waarbij de danser zijn of haar lichaam als slagwerkinstrument gebruikt. Dat gebruik ontstond op de plantages waar muziekinstrumenten niet toegestaan waren, uit angst dat die gebruikt werden voor boodschappen in geheimtaal.
Vrijdag 26 september is Prices Derde Symfonie in het AVROTROS Vrijdagconcert te horen. Het concert is live mee te luisteren vanaf 20.00 uur op NPO Klassiek.
Tekst gedeeltelijk afkomstig uit de programmatoelichting van het AVROTROS Vrijdagconcert, geschreven door Alexander Klapwijk.