Heb jij wel eens een pareltje bij de kringloop gekocht waarvan je denkt of hoopt dat het veel waard is? De kans mag misschien klein zijn, maar deze voorbeelden uit Tussen Kunst en Kitsch bewijzen dat het kan!

1. Een grote verrassing

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

In Tussen Kunst en Kitsch vanuit museum de Lakenhal (19 december 2022) komt een stel met een bordje bij expert Tom Angevaren. Ze kochten het bordje, met VOC-logo, voor 1 euro bij de kringloop. 

Het blauw van het bordje is erg donker en het wit is niet zo mooi. Aan de hand daarvan kan Angevaren opmaken dat het ieder geval geen Chinees porselein is. Het is gemaakt in Arita (Japan) voor de VOC aan het eind van de 17e eeuw.  

‘Deze borden zijn altijd al bijzonder waardevol geweest’, vertelt Angevaren. Ze zijn daarom ook veel nagemaakt. Maar bij de namaak-borden is het blauw veel helderder. Dit is dus een echte! Bovendien is het bordje in een hele goede staat en daarom schat hij de waarde op 4.000 euro

2. Een woest aantrekkelijk schilderij

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

Hoe kan zo’n schilderij in een kringloopwinkel staan, dacht de huidige eigenaar van het werk. Hij loopt heel wat kringloopwinkels af op zoek naar bijzondere dingen en kocht dit schilderij voor 75 euro.  

In Tussen Kunst en Kitsch vanuit Kasteel Ruurlo (30 januari 2019) beginnen de ogen van expert Willem de Winter al te glinsteren als hij het werk ziet. De Winter vertelt dat hij van deze schilder nog nooit, in de 35 jaar dat hij taxeert, een schilderij zo ‘in het wild’ is tegengekomen. Hij weet er wel eentje te hangen in het Kröller-Müller Museum... 

Het werk is van de Haagse schilder Johannes Aarts. Hij staat bekend als graficus. Schilderijen van hem zijn heel zeldzaam en zijn gepointilleerde schilderijen zijn extreem zeldzaam. Daarom wordt de waarde geschat op 10.000 euro.

3. Een parel vinden in de mestkelder

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

Dit beeldje uit Tibet komt in Tussen Kunst en Kitsch vanuit museum Het Valkhof (20 janauri 2021) onder ogen van expert Wim Bouwman. Het gaat om een Bodhisattva Amitayus uit de tweede helft van de 18e eeuw. 

Een Bodhisattva kun je herkennen aan vijfbladerige kroon. Amitayus is de god van het overstijgend weten en het lange leven. Ze heeft tussen haar handen en vaasje geklemd met het elixer van het eeuwige leven.

De eigenaar vond de Bodhisattva in een kringloop voor 3 euro. ‘Dan hebt u dat wel ontzettend goed gedaan’, aldus Bouman. Als de eigenaar een dergelijk beeldje nu ergens zou moeten kopen betaald ze er namelijk zeker 4.000 euro voor. 

4. Kraaienkoppen uit China

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

Deze kommen kocht de eigenaresse als set voor 2 euro bij de kringloop. In Tussen Kunst en Kitsch vanuit het Bonnefanten (30 oktober 2019) doet expert Joseph Estié uit de doeken dat de kommen uit China komen en met één van de eerste ladingen porselein van de VOC naar Nederland zijn vervoerd.

Ze dateren uit de late Ming periode. Het porselein is dun en wordt ook wel Wangli of kraakporselein genoemd. Vanwege de afbeeldingen van vogels op de kommen heten ze in de volksmond ook wel ‘kraaienkoppen’. Joseph Estié schat het stel op 6.000 euro.

5. Schoon als zilver 

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

Kringloopwinkels afstruinen is de favoriete bezigheid van de eigenaar van deze kandelaars. Net voor sluitingstijd, vond hij beide stukken in een kringloopwinkel voor 3 euro per stuk, geheel zwart en slecht onderhouden. Na het poetsen kwamen prachtige kandelaars tevoorschijn.

Expert Rob Driessen vertelt in Tussen Kunst en Kitsch vanuit Museum MORE (18 maart 2020) over de stijl van de kandelaren: de space-age stijl. Een stijl die de belangrijkste Nederlandse Industrieel ontwerper, Gijs Bakker, een periode heeft toegepast op zijn wereldberoemde sieraden die hij met zijn vrouw Elly van Leersum maakte. 

Ook voor Van Kempen & Begeer, waar hij begin jaren 60 werkzaam was, paste hij deze stijl toe op het tafelgoed. Deze kandelaars zijn in die periode gemaakt en zijn volgens Driessen 600 euro per stuk waard. 

6. Het summum van de Nederlandse Art Nouveau

Bekijk het fragment uit Tussen Kunst en Kitsch

Mevrouw zag deze vaas van de achterkant bij de kringloopwinkel. Ze viel meteen op de vorm. Toen ze hem omdraaide zag ze ook nog de prachtige aapjes. Ze gaat ongeveer een keer per maand naar de kringloop en koopt wel eens wat. De vaas kostte 12,50 euro.

Tussen Kunst en Kitsch-expert Rob Driessen weet er wel raad mee (15 april 2020). De eenvoud van vorm en decor is een mooi voorbeeld van typisch Nederlandse Nieuwe Kunst van rond 1900. Dit was het summum van de Nederlandse Art Nouveau. De typisch Nederlandse grove rivierklei is ingelegd met heel fijn gesneden witte klei. 

Waarschijnlijk is hij gemaakt door Chris van der Hoef, die na 1900 hoofdontwerper was van Amstelhoek. Het gebruik van dieren, de stilering, de humor, wijzen allemaal op zijn hand. Driessen schat de vaas op een bedrag van 4.500 euro

Deel dit artikel