Zo leuk is een opnamedag

AVROTROS

Aan één uitzending van Tussen Kunst en Kitsch werkt een crew van zo’n zestig mensen mee. Hoe komt een uitzending tot stand en wat komt er zoal bij kijken? Ervaar het zelf en neem een kijkje achter de schermen bij een opnamedag van Tussen Kunst en Kitsch.  

Van museum naar opnameset

Sinds de start van Tussen Kunst en Kitsch in 1984 wordt iedere aflevering in een ander museum in Nederland opgenomen. Een enkele keer reist het programma af naar België. In een dag wordt een museum omgebouwd tot opnameset.

Een opnamedag begint 's ochtends om 07.00 uur en voordat de deuren om 11.00 uur voor de bezoekers opengaan, wordt achter de schermen alles tot in de puntjes voorbereid. Decor, licht, apparatuur, alles wordt startklaar gezet.

Kom je ook naar een opnamedag? Bekijk of er opnamedagen beschikbaar zijn.

“Zo’n dag is eigenlijk als een soort geoliede machine”
regisseur Han Budding

Stille handen

Rond 09.00 uur arriveren ook de experts, zodat er voldoende tijd is voor de visagie en de manicure. Dit laatste is zeker belangrijk omdat de handen veelvuldig in beeld komen. De manicure vraagt om de handen stil te houden en dat is herkenbaar voor regisseur Han Budding: “Als het niet nodig is, een item vooral niet oppakken, maar op tafel laten staan. Anders wordt monteren héél lastig.”  Zo’n tien uur materiaal brengt hij terug tot een uitzending van drie kwartier en is daar een volle week mee bezig. 

Drieduizend taxaties

Om 11.00 uur moet de opnameset klaar zijn, want dan arriveren de eerste bezoekers. Op een opnamedag komen ongeveer 1.000 mensen die, in verschillende rondes verspreid over de dag, gemiddeld drieduizend voorwerpen ter taxatie aanbieden. Per persoon mag je dus drie stukken meenemen.

Vaak komen mensen met z'n tweeën, en mag je er dus zes meenemen. En die mensen nemen van alles mee: schilderijen, boeken, prenten en vazen. Eigenlijk alles wat ze maar kunnen bedenken. Er zijn altijd wel experts die iets kunnen vertellen over de waarde of het stukje historie van het voorwerp. 

“De meest gestelde vraag: is het nou allemaal echt? Hebben jullie de dingen voorbereid? Maar het is allemaal echt!”
Expert Willem Jan Hoogsteder

Het verhaal achter het voorwerp

De experts zien eigenlijk binnen een paar seconden of ze iets bijzonders hebben. Als ze dat denken dan mogen ze niets meer zeggen, zodat het ook fris blijft voor de mensen en dan wordt even besproken hoe belangrijk het stuk is en hoe bijzonder. Gaan we het aan de kleine tafel doen of aan de grote tafel?  Een mooi verhaal bij een voorwerp is minstens zo belangrijk als de waarde ervan. 

Er zijn tijdens een opnamedag vier cameraploegen aanwezig. Eén vaste ploeg staat opgesteld rondom de grote tafel waaraan onze presentator Frits Sissing de pronkstukken bespreekt. Drie cameraploegen bewegen zich vrij door het museum en filmen de taxaties aan de tafels van de experts. Buiten staat de regiewagen geparkeerd, van waaruit regisseur Han Budding de camera's aanstuurt.

De grote tafel

In tegenstelling tot de Antiques Roadshow, de Britse versie van Tussen Kunst en Kitsch, is Tussen Kunst en Kitsch niet gescript. Niemand weet van tevoren welke voorwerpen op zullen duiken tijdens een opnamedag. Dit maakt iedere opnamedag voor alle betrokkenen spannend. Maar als het dan raak is, dan neemt het publiek plaats, snelt Han Budding naar de regiewagen, bereidt Frits Sissing zich kort voor en telt de opnameleider af.